De zin en onzin van Planet Finance
De financiële markt is als geen andere economische sector gemondialiseerd. Die internationale financiële markt bepaalt ontzettend veel in ieders leven, en tegelijk voelt het allemaal zo ver van ons bed dat het wel een andere planeet lijkt.
Om die abstracte wereld begrijpelijker te maken, maakte Marije Meerman (VPRO) de zesdelige documentaireserie Planet Finance. Wie wonen en werken op die vreemde planeet? Wat voor taal spreken ze? Wat is het nut van die planeet? Waarom is de financiële markt er en waarom op die manier? Planet Finance is groot en complex, hoe krijg je er als ‘aardbewoner’ meer inzicht in en invloed op? Kunnen we de toekomst en de ontwikkeling van de Planet finance zelf beinvloeden? Kan een financieel systeem ook transparant, rechtvaardig en democratisch zijn, en zo een hefboom vormen voor een sociale en duurzame wereld?
Na de vertoning van het eerste deel van Planet Finance praat Gie Goris met Marije Meerman. Over de almacht van de financiële markt en de onmacht van de burger, over de relevantie voor sociaal-cultureel werk en de dreiging voor de democratie …
Gie Goris en Marije Meerman
Marije Meerman is regisseur en voormalig eindredacteur van VPRO Tegenlicht. De afgelopen tien jaar regisseerde ze verschillende verhalen die zich in de financiële wereld afspelen. Zo maakte ze een portret van Joris Luyendijk die zich voor zijn boek Dit kan niet waar zijn twee jaar lang onderdompelde in het financiële hart van Londen. Ook maakte ze een drieluik over de tech-revolutie op Wall Street waarin ze de toenemende invloed van de ‘quants’, hun algoritmes en de ‘flash crash’ van 2010 in beeld bracht.
Van 1980 tot 1990 werkte Gie Goris voor de ngo Broederlijk Delen, van 1991 tot 2002 was hij hoofdredacteur van Wereldwijd Magazine. Van 2003 tot 2020 was hij hoofdredacteur van MO*, dat hij mee hielp oprichten. Intussen was hij 12 jaar voorzitter van de Antwerpse vzw Hulp Aan Vluchtelingen, 7 jaar voorzitter van het Open Doek Filmfestival en 9 jaar voorzitter van de vzw Africalia. In zijn journalistiek werk groeide een focus op Azië (vooral Zuidoost-, Zuid- en Centraal-Azië), op kunst, cultuur, interculturaliteit en identiteit, op globalisering en conflict. Dat resulteerde o.a. in reportages uit Afghanistan, Iran, Pakistan, India, Zuid-Afrika… n 2011 publiceerde hij het boek Opstandland. De strijd om Afghanistan, Pakistan en Kasjmir. Sinds eind 2020 is Gie op pensioen, en werkt hij verder als freelance journalist en spreker.